Ati auzit de expresia americana “black ice?” Aceasta se traduce ad-litteram prin “gheata neagra”, dar nu trebuie inteles ca e vorba chiar de gheata de aceasta culoare. “Black ice” desemneaza acea gheata asternuta pe sosele, dar pe care nu o vezi, intrucat e subtire si transparenta. De ce “black” (neagra)? Pentru ca soselele sunt negre de cele mai multe ori si, gheata de deasupra lor fiind transparenta, ceea ce vezi e doar culoarea soselei.
Cea mai buna traducere pentru ea este “polei”, desi termenul ar putea fi usor inexact, intrucat poleiul e perceput, de obicei, ca un strat extrem de fin, in timp ce definitia americana se poate referi si la ceva putin mai consistent.
Acest tip de gheata este foarte periculos si responsabil de foarte multe accidente, tocmai din cauza invizibilitatii sale, ce-i face pe soferi sa fie nepregatiti si sa nu adapteze viteza si conduita pe sosea.
Iata cateva sfaturi pentru a evita un asemenea accident:
Intelege “gheata neagra”
Pentru a evita un accident pe vreme rece, trebuie mai intai sa fii bine pregatit. Asta inseamna, in primul rand, sa te astepti la orice cand sunt conditii ce ar putea duce la producerea ghetii.
Ploaia inghetata, precum si apa provenita din zapada sau gheata obisnuita care s-a topit si a reinghetat produc “gheata neagra”. E de mentionat si ca acest tip de gheata nu are “bule de aer”, precum gheata obisnuita, ci un aspect mult mai uniform.
Cu alte cuvinte, cand stii ca a fost ploaie inghetata sau ai perioade ceva mai calde in plin sezon rece, cu temperaturi care duc la topirea zapezii si ghetii in timpul zilei, dar sub limita inghetului noaptea, asteapta-te la “gheata neagra”/polei. In asemenea conditii, prudenta e cuvantul de ordine. Doteaza-ti masina cu anvelope de iarna, condu incet si nu uita sa fii atent la ceilalti participanti la trafic, asta pentru ca e posibil ca ei sa nu fie la fel de prevazatori precum esti tu. Poleiul, chiar daca nu il vezi, este probabil acolo.
Controleaza-ti masina bine!
A merge incet nu e totul cand conduci in asemenea conditii. Controlul inseamna mult mai mult. Modul in care franezi conteaza, spre exemplu. Nu frana niciodata brusc, ci treptat. Daca faci altfel, chiar si la o viteza mica, nu vei face decat sa-ti transformi autovehiculul intr-o sanie. Care, fara urma de indoiala, va aluneca necontrolat. Tine minte asta: Conform celor de la StraightDope, iti ia pana la de 9 ori mai mult sa franezi pe o astfel de suprafata.
Cand franele nu merg, poti apela si la asa-numita “frana de motor”, adica sa treci brusc dintr-o treapta de viteza mai mica, asta incetineste masina de la sine.
La fel, nu accelera brusc sau nu porni cu demaraj de pe loc. Asta reduce aderenta pneurilor si rezultatul va fi acelasi ca la franarea brusca – lipsa controlului.
Fii atent la “zonele periculoase”
Cand te astepti sa conduci pe polei/”gheata neagra”, nu toate zonele de pe drumul tau vor fi la fel. Unele sunt mai periculoase decat altele. E mai probabil sa intalnesti asa ceva in dreptul podurilor sau pe marginile versantilor, unde sunt sanse mai mari sa fie apa, intr-o stare sau alta.
De asemenea, pe un drum acoperit, curbele iti pot pune mari probleme. Acolo ai de infruntat nu doar poleiul, ci si fortele fizicii, in primul rand forta centrifuga.
Nu in ultimul rand, fii cel mai atent atunci cand crezi ca ai scapat de polei. Atunci cand el este uniform, pe toata soseaua, e mai usor de descoperit. Nu mai e la fel atunci cand sunt “pete” ici colo, unele late doar de cativa centimetri. Suficient pentru un accident serios.
Un articol scris intr-o maniera placuta din care avem ce invata. Multam
Am mai aflat ceva navigand pe acest site.
Util. Multumesc pentru spiritul civic.
Foarte util comentariul ,mai ales pentru soferii incepatori
multam’
Chiar azi am accelerat mai puternic pe o curba și m-am răsucit cu mașina.Multumesc pentru sfaturi,apoi am folosit frînă de motor și cu 10km/h la curbe,cred că e singura soluție.